شناخت فناوری میکروسیال‌ها| درمان بیماری‌ها چگونه هوشمند می‌شود؟

شناخت فناوری میکروسیال‌ها| درمان بیماری‌ها چگونه هوشمند می‌شود؟


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 75937
تجهیزات پیشرفته‌ای که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و ابعادی میکرونی دارند، به کمک فناوری‌های هوش مصنوعی و الکترونیک کار پژوهش، تشخیص و درمان بیماری را آسان کرده‌اند.

سیالات و تجهیزات دارای ابعاد میکرونی یکی از فناوری‌های نوظهور در فناوری زیستی و سلولی است که با قابلیت‌های منحصربه‌فردی که تجهیزات هوشمند ریزمایعات یا میکروفلوئید یکی از ابزارهایی هستند که در اندازه‌های کم‌تر از یک میکرون امکان مطالعه و جداسازی بافت‌های سلولی و زیستی را فراهم می‌کنند.

 

درمان هوشمند و فناورانه بیماری‌ها

سرطان یکی از عارضه‌های صعب‌العلاج و شایع این روزهای جهان صنعتی است که همچنان روش‌های تهاجمی و درگییرکننده بافت‌های بدن از جمله شیمی درمانی یا پرتودرمانی، راه‌کاری قطعی برای درمان آن نبوده و عارضه‌های جانبی بسیاری را برای بیمار ایجاد می‌کند.

 به کمک تجهیزات فناورانه ریزسیال اما راهی برای بهبود و درمان پیدا شده است. این تجهیزات ضمن آن‌که می‌توانند دارورسانی را به صورت هوشمند به بافت‌های بیمار از جمله غدد سرطانی برسانند، امکان مشخص کردن وشناسایی و جدا کردن سلول‌های سرطانی از سلول‌های سالم خون و بافت را محقق می‌کنند.

تجهیزات یادشده دارای دریچه‌هایی با ابعاد میکرومتری هستند که امکان عبور مایعاتی مانند دارو یا ذرات کم‌تر از یک میلی‌متر را ایجاد می‌کنند. میکروفلوئید به شکلی پرکاربرد در سلول‌های بنیادی و فرآورده‌های زیستی، کاربرد دارند.

تجهیزات میکروسیال، ضمن کاهش هزینه‌های درمان می‌توانند به طور خودکار و هوشمند روند درمان را رصد کرده و آمارهای دقیق را به گروه درمان‌گر یا پژوهشگران فناوری‌های زیستی یا سلول‌های بنیادی، اعلام کنند.

استفاده از تجهیزات میکروسیال، می‌تواند ضمن خودکارسازی فرآیند درمان، محدودیت‌های پژوهش بر روی بافت‌ها و اندام‌های داخلی را از میان برداشته و ضمن توسعه آزمایش‌های دقیق و کاربردی، افزایش کارایی داروها یا تجهیزات پزشکی را به ارمغان بیاورد.

اما این تجهیزات چگونه کار می‌کنند؟ این ابزارها مبتنی بر نفوذ سیالات دارای ابعاد بسیار ریزابعاد است و بر همین اساس، فناوری میکروفلوئیدیک با استفاده از یک بخش سخت‌افزاری برای انتقال مایع و یک تراشه هوشمند، مایعات را  با دقتی بالا با سرعت بسیار پایین و دقتی بالا منتقل می‌کنند. از طریق این ابزار می‌توان نانوداروها یا مواد آهسته رهش را که اثرگذاری بسیار بالایی در درمان اختصاصی بخش بیمار ایفا می‌کنند، انتقال داد.

 

ویژگی‌های منحصر به فرد تجهیزات میکروسیال

با توجه به دقت بسیار بالا و ابزارهای هوشمند برای میزان مایع مورد استفاده و تعیین دقیق سرعت و فشار انتقال مایع، کیفیت کار درمان و تحقیق با ابزارهای مبتنی بر این فناوری بسیار بالا است و نتایج مطلوبی را نیز به ویژه در پژوهش‌ها به جا گذاشته است. همچنین زیست‌سازگاری بالا و عدم ایجاد حساسیت در بدن از مزیت‌هایی است که به توسعه فناوری میکروسیالها و استقبال بخش‌های پژوهشی و فناورانه منجر شده است.

با توجه بیش‌تر شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی و رونق تولید ابزارهای مبتنی بر فناوری ریزسیال‌ها، قیمت تمام شده درمان کاهش خواهد یافت و با امکان درمان اختصاصی و قطعی بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج به این روش نوآورانه، هزینه‌های اختصاص یافته به تجهیزات، داروها و نگهداری از بیماران خاص به توسعه فناوری سلول‌های بنیادی و فناوری‌های زیستی اختصاص خواهد یافت.

 

توسعه فناوری میکروسیال‌ها در کشور

ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ایجاد بسترهای اموزش تخصصی در مراکز جامع سلول‌های بنیادی، حمایت از توسعه پژوهش‌های دانشگاهی و صنعتی در این حوزه، زمینه را برای توسعه فناوری ریزسیالات و روش‌های نوآورانه و فناورانه درمان، فراهم کرده است.

این ستاد با برگزاری دوره‌های تخصصی اموزشی آشنایی با فناوری ریزسیال‌ها، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در تجهیزات پزشکی و ایجاد مشوق‌های حمایتی، درمان بیماری‌های خاص و توسعه پژوهش‌های کاربردی در حوزه سلولی و مولکولی را به کمک بیش از 150 شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی پیگیری می‌کند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
چگونه کشت سلول درمان‌گر بیماری‌ها می‌شود
چگونه کشت سلول درمان‌گر بیماری‌ها می‌شود
00/03/01 - 10:10
مسیری نوین برای درمان بیماری‌ها؛ با ژن‌درمانی آشنا شویم
مسیری نوین برای درمان بیماری‌ها؛ با ژن‌درمانی آشنا شویم
00/01/28 - 11:56
سلول‌های بنیادی چگونه در درمان بیماری‌ها نقش‌آفرینی می‌کند
سلول‌های بنیادی چگونه در درمان بیماری‌ها نقش‌آفرینی می‌کند
99/11/08 - 14:08
بیشتر بخوانیم